بیمه پاسارگاد (1997)

ایده‌های میلیون دلاری خلق کنید
نویسنده : علی نادری - ساعت ٦:٢٠ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/٥/۱٧
 
سولماز فروتن-مجله موفقیت شماره237

ایده‌های میلیون دلاری خلق کنید

شرکت‌های بزرگ، وب‌سایت‌های موفق و کتاب‌های پرفروش همگی یک وجه اشتراک دارند: بر اساس یک ایده میلیون دلاری شکل گرفته‌اند.
سوال بزرگ این است: این ایده‌ها چگونه به فکر صاحبان آنها خطور کرده‌اند؟ آیا این افراد یک گوشه نشسته‌اند و منتظر جرقه یا معجزه‌ای شده‌اند؟
و اما پاسخ: خودجوشی و شانس نقش کمی در این مورد داشته‌اند.
در این مقاله، به 20 تکنیک موثق و امتحان‌شده که کارآفرینان تیزهوش و بسیار موفق از آنها برای خلق ایده‌های میلیون دلاری استفاده می‌کنند نگاهی می‌اندازیم.
برای خلق و توسعه یک ایده فوق‌العاده، لازم نیست مالک شرکتی با 100 کارمند باشید. "لری پیج"


 ایده‌های فراوانی را خلق کنید
هر چقدر ایده‌های بیشتری داشته باشید، احتمال این‌که از میان آنها یک ایده چند میلیون دلاری خلق کنید بیشتر است.
 زیاد شکست بخورید
تمام ایده‌هایی که به شکست می‌انجامند، معبری برای رسیدن به آن تک ایده موفق هستند. گاهی لازم است هزاران بار شکست بخورید تا بالاخره موفق شوید. مهم نیست چند بار مرتکب اشتباه می‌شوید یا با چه سرعتی حرکت می‌کنید، باز هم از خیلی از کسانی که اصلا سعی و تلاشی نمی‌کنند جلوتر هستید.
 مصرف‌کننده دایمی اطلاعات باشید
به اعتقاد بعضی از دوستان، مطالعه کتاب یا سایت‌ها و وبلاگ‌ها کار بیهوده‌ای است، اما این‌طور نیست. این کار به من حاشیه امنیت می‌دهد و مرا در انبوهی از اطلاعات و ایده‌های نو غرق می‌سازد. من واقعا از چیزهایی که طی جست‌وجو در چند وب‌سایت موفق آموخته‌ام استفاده می‌کنم. زمانی که مطالعه کرده و با دیگران معاشرت می‌کنید، از قالب یک فرد مصرف‌کننده بیرون بیایید و خودتان به یک خالق ایده تبدیل شوید. ایده‌های میلیون دلاری فراوانی هستند که باید دست به کشف آنها بزنید.
 روی ایده‌ها و موضوعاتی کار کنید که بازار کار خوبی دارند
یک ایده میلیون دلاری به معنای پول درآوردن از یک طرح بزرگ و وسیع نیست بلکه تلاش برای کسب درآمد از یک بازار کوچک با فرصت‌های محدود است. حتی اگر استیو جابز هم مالک یک بازار کوچک و تازه‌کار با حدود 100 کارمند باشد، روزانه نمی‌تواند بیشتر از چند سنت پول دربیاورد. درآمدهای کلان از تقاضای فراوان مردم در یک بازار مهم به دست می‌آیند.
 مطمئن شوید راهی که می‌روید به پول ختم می‌شود:
سارقان بانک، از بانک دزدی می‌کنند چون می‌دانند جای پول آن‌جاست. پیش از آن‌که احساسات خود را درگیر یک ایده خاص کنید، کمی تحقیق کرده و مطمئن شوید ایده‌ای که دنبال آن می‌روید شما را به پول نزدیک می‌کند. مشتریان و مصرف‌کنندگان ایده شما چه کسانی هستند؟ چقدر می‌توانند خرج کنند؟ و...
 چشم، گوش و ذهن خود را باز نگه دارید
اغلب شکست یک ایده، دریچه‌ای از یک ایده جدید را به سوی شما می‌گشاید. آن‌قدر خودتان را درگیر ایده شکست‌خورده نکنید که فرصت‌های تازه پیش آمده را از دست بدهید.
 یک ایده مشابه را به شیوه‌های گوناگون امتحان کنید
یک ایده می‌تواند شکل تغییر یافته ایده دیگر باشد.
 بدانید چه روشی در فلان بازار کارساز است و آن را طبق نیاز خود تغییر دهید
یک ایده ثابت شده را پیدا کنید و ببینید چگونه می‌توانید از آن در قالب و شکل دیگری بهره ببرید. فرمولی را که به یک موقعیت خاص جواب می‌دهد برداشته و آن را در یک موقعیت دیگر مورد استفاده قرار دهید. یا مثلا بهترین ایده‌های یک محصول را انتخاب کرده و آن را در ساخت محصول دیگری به کار ببرید.
 قطعات پازل را کنار یکدیگر بگذارید
سازندگان سایت‌های موفق، فلش را اختراع نکرده‌اند، خلق اینترنت یا قطعات دیگر رایانه نیز کار آنها نبوده است اما آنها با کنار هم گذاشتن تمام قطعات و امکانات موجود و ترکیب آنها به موفقیت دست یافته‌اند.
 در موفقیت‌های پیشین خود یک تحول اساسی ایجاد کنید
یک تحول ناگهانی در ایده‌ای قدیمی می‌تواند از آن یک ایده میلیون دلاری بسازد. چگونه می‌توانید یک ایده معمولی را انتخاب کرده و با ایجاد یک تحول اساسی، جهت و مقصد تازه‌ای برای آن فراهم کنید؟
 خدمات مشهور را به خدمات قابل بازآفرینی تبدیل کنید
خدمات یک سازمان می‌توانند همزمان با تعویض کارفرما و مالک، بازتولید شوند. شرکتی مانند DELL به سادگی خدمات مایکروسافت را برای رایانه‌های شخصی امکان‌پذیر ساختند و آن را در قالب یک محصول جدید به بازار ارایه کردند. اگر می‌توانید سرویس مورد تقاضای مردم را به فرایندی قابل ارزیابی، سیستماتیک با کارآیی بالا تبدیل کنید و آن را به عنوان محصول میلیون دلاری به فروش برسانید.
 جریان‌های مخالف را به بازی بگیرید
زمانی که چیزی محبوب می‌شود، گروه یا جریان مخالف آن نیز به شهرت می‌رسد چرا که مردم را از خط فکری اصلی دور می‌سازد. صدها نمونه از این مورد وجود دارند. فقط یادتان باشد جریان مخالف یک ایده میلیون دلاری می‌تواند به طرز شگفت‌انگیزی مولد یک ایده میلیون دلاری دیگر باشد.
 مشکلات را جست‌وجو کرده و آنها را حل کنید
مشکلات فراوانی در این دنیا وجود دارند. تاجری که علت ورشکستگی خود را نمی‌داند، مرد جوانی که در 26 سالگی موهای سرش را از دست داده است، مادری که فرزندش از آلرژی رنج می‌برد و... حل مشکلاتی از این دست می‌تواند میلیون‌ها دلار درآمد داشته باشد.
 محصولات جدیدی را خلق کنید که از دیگر محصولات موفق پشتیبانی کنند
فکر می‌کنید شرکت‌هایی نظیر آی‌پد چقدر درآمد دارند؟ میلیون‌ها دلار؟ میلیاردها دلار؟ شرکت‌هایی که به ساخت LCD و تلویزیون‌های پلاسما مشغول هستند و تجهیزات مورد نیاز آنها را فراهم می‌‌کنند چطور؟ فکر می‌کنم متوجه منظورم شده‌اید.
 ساده کار کنید
به یک ایده خوب زیاد شاخ و برگ ندهید. بررسی‌ها نشان می‌دهند هر چه گزینه‌های انتخابی یک محصول بیشتر باشند، مشتریان کمتری از آن خرید می‌کنند. روی هم رفته، محدود کردن بهترین محصولات شما به سه مورد قطعا بسیار آسان‌تر از سیصد مورد است. اگر انتخاب کردن برای مردم سخت شود، اکثرا قید خرید را می‌زنند. پس در یک خط تولید، در حد امکان ساده کار کنید.
 از منابع و مهارت‌هایی که اکنون دارید بهره‌برداری کنید
برخورداری از منابع مناسب به اندازه به کارگیری آنها اهمیت ندارد. اگر قدم در راه مخاطره‌آمیزی بگذارید که شامل استفاده از منابع و مهارت‌های خودتان باشد، بازی را برده‌اید.
 در محاصره افراد متفکر دیگر باشید
شما مجموعه‌ای از آدم‌هایی هستید که بیشتر وقت خود را در کنار آنها می‌گذرانید. اگر با آدم‌های ناباب معاشرت کنید، آنها بر شما تاثیر منفی خواهند گذاشت. اما اگر به سراغ آدم‌های مناسب بروید، خیلی بیشتر از زمانی که تنها هستید توانا و قدرتمند می‌شوید. گروه مناسب خود را پیدا کنید و برای ایجاد یک تفاوت در سراسر زندگی خود با آنها همکاری کرده و تبادل اطلاعات کنید.
 نسبت به کاری که انجام می‌دهید اشتیاق نشان دهید
اشتیاق، نیروی حیات‌بخش خلاقیت است. ایده‌های بزرگ زمانی شکوفا می‌شوند که شما نسبت به کاری که انجام می‌دهید علاقه و اشتیاق نشان دهید. تقریبا غیرممکن است در حرفه‌ای که هیچ علاقه‌ای به آن ندارید پیشگام شوید. اما زمانی که ذهن شما با کنجکاوی و علاقه نسبت به موضوع تحریک شود، خلاقیت به‌طور کنترل‌نشدنی جریان می‌یابد و انگیزه سر به فلک می‌زند.
 انتقادهای سازنده را بپذیرید اما به آدم‌های منفی‌باف اعتنا نکنید
زمانی که یک نفر ایده‌ها یا محصولات شما را به باد انتقادهای مخرب و منفی می‌گیرد، یادتان باشد که تعداد آدم‌های مخالف اهمیت ندارند، مهم کسانی هستند که ایده شما را می‌پذیرند. مهم نیست تا چه اندازه پیشرفت کرده‌اید، همیشه عده‌ای هستند که اصرار بر غیرممکن بودن کاری که شما انجام می‌دهید دارند. آدم‌های حسود نیز ممکن است ایده یا مفهوم موردنظر شما را به مسخره بگیرند چون واقعا به آن اهمیت نمی‌دهند. زمانی که با چنین آدم‌هایی روبه‌رو می‌شوید، سعی نکنید برای آنها دلیل و منطق بیاورید. در عوض حضور آنها را فراموش کنید چون فقط وقت و انرژی شما را هدر می‌دهند.
 همیشه فکری به حال ایده‌هایتان بکنید! یک ایده میلیون دلاری ایده‌ای است که فرصت رشد پیدا کرده است. سایت گوگل از یک ایده معمولی روی کاغذ شکل گرفته است:
یک موتور جست‌وجوی دقیق. یادتان باشد هیچ کدام از این سازمان‌ها و شرکت‌ها از همان ابتدا بهترین نبوده و ایده‌های آنها همان اول تکان‌دهنده نبوده‌اند. بسیاری از مردم حتی قبل از شکل‌گیری گوگل چنین ایده‌ای را در سر می‌پرورانده‌اند اما تنها خالقان این موتور جست‌وجو بوده که ایده خود را عملی کرده‌اند. آنها به سختی تلاش کرده و در این رقابت بر دیگران پیشی گرفته‌اند. موفقیت ابتدایی آنها مرهون اقدامات عملی‌شان بوده است. یادتان باشد که خود ایده‌ها به تنهایی به حساب نمی‌آیند بلکه کاری که شما با آنها انجام می‌دهید اهمیت دارد. با اقدامات عملی مناسب، یک ایده ساده می‌تواند به یک ایده میلیون دلاری بدل شود.