بیمه پاسارگاد (1997)

سازگاری و ناسازگاری در زندگی و تجارت
نویسنده : علی نادری - ساعت ٦:٠٥ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۳/۱/۱۸
 

 سازگاری و ناسازگاری را همه تجربه کرده ایم و آثار آنها را در زندگی شاهد بوده ایم. چه بسیار پیروزی و

 شکست ها که مستقیم و یا غیر مستقیم زائیده این دو بوده اند.

 چه بسیار فاصله ها، طلاق ها،ورشکستگی ها و بحرانها که حاصل ناسازگاری ها بوده اند و چه بسیار رابطه ها،

 پیوندها،سازندگی ها و آرامش ها که از سازگاری سرچشمه گرفته اند.

 سازگاری یکی از قابلیت ها، مهارتها ومزیت های مهم برای اداره کردن تحولات و بهره برداری از فرصتهاست.

 سازگاری چیست؟ سازگار کیست؟اهداف و آثار سازگاری کدامند؟ چگونه می توانیم سازگاری را تقویت

 کنیم؟ استراتژی سازگاری در بازاریابی چیست و چگونه می توان آن را بعنوان یک مزیت رقابتی مهم مورد

 استفاده قرار داد؟ توصیه ها و هشدارهای سازگاری کدامند؟

 پاسخگوئی به این پرسشها می تواند چهره زندگی و کسب و کارها را دگرگون کند،نارسائی ها را کاهش دهد،

 امیدها را بارور سازد، افسردگی ها و درماندگی ها را برطرف کند و شادابی و سازندگی را به ارمغان آورد و

 باعث پیشرفت،دگرگونی، رشد، توسعه ،نوآفرینی و بازآفرینی های گسترده شود.

 سازگاری چیست؟

 سازگاری در فرهنگ فارسی به معنای موافقت،هماهنگی،هم آوازی،لیاقت، خرسندی و گوارائی است و سازش

 نیز به معنای صلح، آشتی،حسن سلوک،اتفاق، ساخت و پیوستگی است.

 


 

سازش کردن به معنای رفع کدورت،با کسی صلح کردن،آشتی کردن و رفع اختلاف کردن است. سازگار

کسی است که موافق،هماهنگ،هم آواز،لایق و خرسند است. در همه این واژه ها نشانه هایی از پیوند،

 آشتی،صلح،نزدیکی،همسوئی،شادی، سازندگی،پیوستگی و جاذبه دیده میشوند .

 سازگاری لایه های گوناگونی دارد از جمله: سازگاری با خود،سازگاری با دیگران،سازگاری با انواع پدیده ها،

 محیط ها و تحولات

 سازگاری با خود

 خودسازگاری،اولین لایه سازگاری است که به معنای آشتی و نزدیکی با خود،خودفهمی وخودپذیری است .

 تاروزی که با خودمان هماهنگ نشویم وآشتی نکنیم هرگز نمی توانیم به آرامش درونی که حاصل

 خوددوستی،اعتماد به نفس،عزت نفس و خودباوری است دست یابیم. اگر عقاید،علائق، عواطف،عقده ها و

 عوامل مثبت ومنفی وآشکار و پنهان موثر بر افکار و رفتار خود را بشناسیم و خود را با آنها سازگار

 کنیم،کمتر دچار سرگشتگی میشویم. بسیاری از بیقراری های ما ناشی از بیگانگی وناهماهنگی با خودمان

 است. بکوشیم تا خود را دریابیم، با خود صمیمی شویم، از خودگریزی و خود نبودن دوری کنیم تا بهتر و

 بیشتر از خودی شدن با خودمان لذت ببریم .

 سازگاری با خود می تواند زیربنای سازگاری با دیگران ،تحولات و رویدادها باشد. بعبارتی کسی که بتواند به

 خود سازگاری دست پیدا کند، سازگاری با دیگران برایش بسیار ساده تر خواهد بود.

 اگر می خواهید با خودتان سازگار شوید با دقت و حوصله به سئوالات زیر پاسخ دهید:

 من کیستم و چیستم؟

  خصوصیات ،خصلتها وخواسته های واقعی و درونی من کدامند؟

  چگونه خود را با خودم سازگار کنم؟

  سازگاری با خودم را از کجا آغاز کنم؟

  چگونه خود را با ارزشها،آرمانها،امکانات و انتظارات خودم نزدیک کنم؟

  آثار مثبت خودسازی کدامند؟

سعی کنید خودسازگاری را از نقطه ای که برایتان مناسب یا اولویت دارد آغاز کنید و با نتایجی که می

 گیرید دامنه آنرا گسترده تر سازید.. مطمئن باشید هر اندازه با خودتان هماهنگتر و هم آوازتر شوید، کمتر

 احساس تنهائی، پوچی و بی تفاوتی و سردی خواهید کرد.

 کسی که خودسازگاری را تجربه کند، احساس شادابی و آرامش بیشتری خواهد داشت و سازگاری با دیگران

 و تحولات را مکمل سازگاری با خود می داند و با توجه به مزایا و منافعی که از خودسازگاری کسب کرده

 است، می تواند سریعتر با دیگران سازگار شود و ارزشهای تازه ای برای خود و دیگران فراهم کند.

 سازگاری با دیگران

 سازگاری با دیگران شامل انواع مخاطبان و ذینفعان ازجمله اعضای خانواده،بستگان، دوستان ، همکاران و

 مشتریان میشود.

 شناخت و درک درست مخاطبان و خصوصیات و خلق و خوی آنان نقش مهمی در سازگاری با آنان دارد.

 

4یکی از مهمترین عوامل بیگانگی و فاصله در خانواده ها ناشی از نزدیکی غریبانه و غربت در نزدیکی با

 نزدیکترین هاست. گاهی اعضای یک خانواده که نزدیکترین انسانها در زندگی هستند آنقدر برای هم

 ناشناخته اند که سازگاری باآنها و بین آنها بصورت یک مشکل و مساله بزرگ درامده است. در حالیکه نهاد

 دلخستگی و « باشد، هم اکنون گرفتار » دلبستگی و همبستگی « خانواده باید بعنوان اولین و مهمترین نهاد

 شده است و در نتیجه ناسازگاریها در خانواده ها افزایش یافته است. » گسستگی

 بسیاری از دلسردی ها ، نارسائی ها و افسردگی ها در خانواده ناشی از سستی،بی توجهی و سهل انگاری برای

 هم شناسی اعضای خانواده هاست. شکاف نسل ها و اصل ها بین اعضای خانواده باعث بیگانگی از هم و هم

 گریزی شده است. ارتباط اعضای خانواده یا مخاطبان مجازی وواقعی به مراتب بیش از ارتباط با یکدیگر است

 و همین عامل باعث شده است تا کمتر اعضای خانواده با هم گفتگو کنند و همدل و همدم یکدیگر باشند.

 ناسازگاری های فکری،روانی،رفتاری و اخلاقی در خانواده آسیب های زیادی بر نهاد خانواده وارد میسازد و

 اعضا را از محیط خانه و خانواده دور می کند.

 افزایش آمار طلاق عاطفی وواقعی، زندگی های مجردی،پرخاشگریها، دل زدگی ها، انحراف های گوناگون و

 فاصله ها و دافعه ها در خانواده بسیار نگران کننده و هشدار دهنده هستند.

 سازگاری در خانواده و بااعضای خانواده را مهمترین نوع سازگاری و ضرورت برای سازگاری با دیگران بدانید و

 بکوشید عوامل و دلایل ناسازگاری های خانوادگی را بشناسید وآنها را با حوصله و دقت برطرف کنید و بستر

 لازم برای سازگاری وهم فهمی خانوادگی را فراهم کنید تا شاهد شکوفائی شادیها،امیدها،زیبائی ها و یافتن و

 ساختن بسیاری از نکات سازنده و ارزش آفرین باشید.

 5

 سازگاری با اعضای خانواده را مقدمه ای بر سازگاری بادوستان ،بستگان، نزدیکان،همکاران و سایر مخاطبان

 دیگر بدانید وبا تمرین سازگاری باآنها بر جذابیت زندگی خود بیفزائید.

 اگر سازگاری بعنوان یک ضرورت در زندگی تعریف و تمرین شود، ناسازگاریها کمرنگ و بی رنگ میشوند و

 زندگی و کسب و کار و دادوستدها ارزنده تر،جذابتر و مطلوبتر خواهند شد.

 برای سازگاری با دیگران به پرسشهای زیر پاسخ دهید:

 

 مهمترین عواملی که باعث فاصله،سردی،بی تفاوتی،اختلاف ،بدفهمی و نافهمی من با دیگران شده اند

کدامند؟

 

 آثار این عوامل برروی زندگی من چه بوده اند؟

  

 چه کنم تا ناسازگاریها را کاهش داده وسازگاری با دیگران را بهبود بخشم؟

 

 چگونه می توانم با تقویت سازگاری با دیگران مفیدتر وموثرتر برای خود و دیگران و جامعه باشم

؟

 

 الزامات و اقدامات تقویت سازگاری با دیگران کدامند؟

  سازگاری با محیط و تحولات

 علاوه بر سازگاری با انسانها،هرکس برای موفقیت در زندگی،کسب وکار و دادوستدها نیازمند سازگاری با

 انواع محیط ها،تحولات،رویدادها و پدیده های گوناگون است.

 محیط شناسی،جامعه شناسی و بازارشناسی ، پیش نیازهای سازگاری با تحولات گوناگون است.

 6

 حساس بودن به تحولات و شناخت واقع بینانه،سریع و جامع تحولات گوناگون و فرصتها وتهدیدها وآثار

 احتمالی و مستقیم و غیرمستقیم آنها در زندگی از جمله مواردی هستند که لازم است مورد توجه جدی

 قرار گیرند تا آگاهانه و هوشیارانه شرایط لازم برای سازگاری با تحولات فراهم شود.

 برای سازگاری با انواع تحولات وواقعیت ها به پرسشهای زیر پاسخ دهید:

 

  مهمترین تغییر و تحولاتی که هم اکنون زندگی و کسب و کار و امور حرفه ای مرا تحت تأثیر

قرار داده اند کدامند؟

 

 مهمترین فرصتها و تهدیدهای ناشی از این تحولات برای من کدامند؟

  

  آثار مثبت و منفی احتمالی یا واقعی این تحولات روی کسب و کار و دادوستدهای زندگی من

کدامند؟

  

 چگونه می توانم با تنظیم برنامه های تحول خود را با تحولات و رویدادها سازگار کنم و تهدیدها

را به فرصت تبدیل کنم؟

 پاسخگوئی مناسب به این پرسشها می تواند راهنماو راهگشای مناسبی برای سازگاری با تحولات

 و آثار مثبت آنها باشد.

 برای پاسخگوئی به این پرسشها با خود خلوت کنید، همه عوامل و جوانب را بسنجید ،با خود صادق

 باشید،واقع بینی و انتقادپذیری را در خود تقویت کنید، از ضعفها ونارسائیها نترسید و بپذیرید که هیچ چیز

 ثابت نیست و هیچکس کامل نیست و هرچیز و هرکس می تواند متحول شود وبهبود یابد وسرانجام در

 .» سازگاری برای ماندگاری « آزمونی که می تواند زندگی تازه ای برایتان به ارمغان آورد شرکت کنید .آزمون

 7

 یادگیری بعضی از فنون و مهارتهای ارتباط با خود و دیگران، همفکری و مشورت با کسانی که آنها را

 قبول دارید و الگوبرداری از افرادی که نمادی از موفقیت وسازگاری در زندگی هستند می توانند شما را

 در سازگاری با خود و دیگران کمک کنند ؛آنها را جدی بگیرید و از آنها استفاده کنید.

 ارتباط فراگیر یا ارتباط انواع ذینفعان ومخاطبان، پایش محیط ها، رصد کردن تحولات در صنعت و

 حرفه، دیده بانی بازار و بازارشناسی و رفتارشناسی و مطالعات و تحقیقات گوناگون می توانند دانش و

 آگاهی انسانها را در مورد تحولات گوناگون افزایش دهند و بستر ساز سازگاری با تحولات شوند.

 سازگاری با تحولات وواقعیت ووضعیت حال را لازمه ی بهره برداری از فرصت وموقعیت بیشتر بدانید و

 بکوشید با تحول در نوع نگرش، انگیزش،دانش و روش زندگی و کسب و کارها، به آرامش،آسایش و

 ارزشهای بیشترو بهتری دست یابید. به روز باشید تا بهروز شوید .

 را بخش مهمی از زندگی خود بدانید وبا برنامه ریزی، » مدیریت سازگاری « سعی کنید

 سازماندهی، رهبری ، نظارت ، کنترل ، ارزیابی و اصلاحات به جا و به موقع وآموزش ها و

 انگیزش های لازم، سازگاری را در لایه های گوناگون تقویت کنید.

 سازگاری را مفیدترین وموثرترین قابلیت و مهارت زندگی بدانید و با مدیریت تحول، بهپوئی

 مستمر و نگرش سیستمی بکوشید تا سازگاری با خود و سازگاری با دیگران از خانواده تا جامعه و

 نیز سازگاری با تحولات گوناگون به آرمانها، آمال و اهداف زندگی خود دست یابید.

 سازگاری نیازمند انعطاف پذیری، انطباق پذیری، نرمش و مدارا کردن وبویژه چابکی، چالاکی،

 سرعت عمل،واکنش پذیری سریع و دانش و آگاهی روز است.

 8

 هریک از آنها را با تمرین و یادگیری مهارتها و فنون مرتبط با آنها در خود تقویت کنید تا بتوانید

 سازگاری را بعنوان مهارتی ویژه وقابلیتی ارزشمند و مزیت رقابتی چشمگیر و حتی متمایز در

 زندگی و کسب و کار ودادوستدها بکار بگیرید و خود را در مسیر کمال و سرآمدی قرار دهید.

 بدانید تا به عزت،موفقیت و رضایت بیشتر و ارزش،آرامش و » مدیریت عمر « سازگاری را کلید واژه

 آسایش واقعی برسید.

 سازگاری در بازاریابی

 سازگاری در بازاریابی عبارتست از چگونگی تنظیم،تأمین و عرضه آمیزه بازاریابی سازگار

 ADAPTABLE MARKETING MIX

  برای پاسخگوئی بهتر به نیازها و نیازمندان که

شامل

 5Aps

می گردد و به شرح زیر می باشند:

 -1 محصول قابل پذیرش

ACCEPTABLE PRODUCT

  محصول قابل پذیرش محصولی است که بر اساس ارزشها،ترجیحات و انتظارات روز بازار و

 مشتریان بویژه بازار هدف باشد. بازاریاب سازگار وروزآمد کسی است که بتواند با ارتباط دائم

 با بازار و مشتریان و رفتارشناسی بازار، آنچه را که مردم بعنوان محصول مورد پسند و قابل

 پذیرش می دانند بشناسد و هریک از ویژگیهای محصول و منافع آن را با نظر آنها تعییر دهد.

 در بازار رقابتی و پرتحول امروز را دیگر نمی توان بر اساس امکانات و انتظارات خود خدمت یا

 کالائی را تعریف،تأمین و یا تولید کرد.

 « فروشنده سازگار کسی است که شیوه فروشندگی سنتی خود را کنار بگذارد وبکوشد تا

 مزیت را از نظر » معیارهای ارزیابی « ، کالا یا خدمت را از دید مشتری بداند » موارد استفاده

 9

 » مشخصات، مزایا و منافع « مشتری را بشناسد و سپس » منابع « مشتری درک کند و

 محصول خود را با آنها ربط دهد تا محصول مورد پذیرش مشتریان قرار گیرد. محصول قابل

 پذیرش محصولی است که بازار و مشتری آنرا تعریف کند و فروشنده آنرا تأمین و مهیا کرده و

 در اختیاراو قرار دهد. محصول قابل پذیرش محصولی است که هر یک از عناصر آن از جمله

 کیفیت، تنوع، اندازه، بسته بندی، رنگ، گارانتی و سایر ویژگیهای آن بر اساس انتظارات

 مشتریان تنظیم گردد.

 گاهی ممکن است محصول قابل پذیرش به صورت محصول سفارشی و درخواستی هریک از

 مشتریان تعریف میشود، خود را آماده دریافت و پذیرش سفارشات مشتریان کنید و خود را با

 انتظارات آنها سازگار کنید.

 

-

 

2 قیمت قابل پرداخت

AFFORDABLE PRICE

 

 

در گذشته قیمت گذاری، حاصل قیمت تمام شده بعلاوه حاشیه سود مورد انتظار تولید کننده

 

یا فروشنده بود اما قیمت گذاری در شرایط رقابت بر اساس قیمت قابل پرداخت توسط

 

مشتری منهای قیمت تمام شده است که تفاوت این دو نشان خواهد داد که سود فروشنده

 

چه میزان خواهد بود و آیا سودی وجود خواهد داشت یا نه.

 

قیمت قابل پرداخت قیمتی است که مشتری با توجه به شرایط اقتصادی و شخصی امکان

 

پرداخت ان را داشته باشد. گاهی شرایط پرداخت مهمتر از سطح قیمت است زیرا بعضی از

 خریداران توان پرداخت نقدی ندارند ولی می توانند نیازهای خود را به صورت قسطی و بر

 اساس تسهیلاتی که در اختیار آنان قرار می گیرد برطرف سازند.

 10

 استفاده از استراتژی قیمت گذاری مناسب و روشهای گوناگون قیمت گذاری به گونه ای که

 توسط مشتری قابل پرداخت باشد از جمله نکاتی است که لازم است مورد توجه بازاریابان و

 فروشندگان قرار گیرد.

 -

 3 توزیع در دسترس

ACCESSABLE PLACE

 توزیع یا بازاررسانی کالاها و خدمات در زمان ،مکان،مقدار وشرایط دلخواه مشتریان یکی دیگر

 از عناصر آمیزه بازاریابی سازگار است که می تواند نقش مهمی در موفقیت بازاریابان داشته

 باشد.

 توزیع گسترده و دردسترس بودن شبانه روزی،نیازمند مدیریت توزیع فیزیکی و زیرساخت ها

 ونیز مدیریت کانالها وواسطه ها است. بعبارتی دیگر می توان گفت مدیریت نظام توزیع نوین و

 سازگار بابازارهای امروز که شامل سرمایه گذاری روی زیرساخت ها از جمله انبارها، ناوگان

 ترابری، تجهیزات،تأسیسات وامکانات توزیع است و نیز مدیریت کانالها و انواع واسطه های

 حقیقی و مجازی که مهیا کردن، پخش کردن، دردسترس قراردادن، عرضه همیشگی و

 گسترده کالاها و خدمات را بر اساس انتظارات مشتریان ممکن می سازند، نقش مهمی در

 حفظ مشتریان موجود و جذب مشتریان جدید دارد.

 توزیع سازگار توزیعی است که هرجا وهرزمان که مشتری کالا یا خدمتی را می خواهد

 دردسترس و در اختیار او قرار دهد.

 -

4 ترویج رسا

ADDRESSABLE PROMOTION

  11

 ترویج هدفمند، مبتنی بر نوع مخاطب یا رسا وآدرس دار ترویجی است که بر اساس نوع

 مخاطب وویژگیهای او شکل می گیرد وبه صورت جامع و یکپارچه باعث اطلاع رسانی،

 آگاهی،تحریک، ترغیب،تشویق،متقاعد کردن و فروختن کالا یا خدمت به مشتری یا مخاطب

 شود. ترویج شامل کلیه عوامل، ابزارها ومهارتهای ارتباطی وترویجی و تبلیغاتی است که در

 امیزه بازاریابی سازگار مبتنی بر انواع مشتریان بویژه مشتریان هدف تنظیم می گردد.

 ترویجی که نتواند مخاطب را تحت تأثیر قرار دهد و او را بسوی خود بکشاند ترویج و تبلیغ

 مفید وموثری نخواهد بود.

 ترویج رسا ،ترویجی هدفمند،هوشمند و نتیجه گرا است که طراحی،تنظیم و پیاده سازی آن

 نیازمند آگاهی از فنون و علوم روانشناسی، جامعه شناسی، ارتباطات، تبلیغات، بازاریابی و

 فروش حرفه ای است.

 ترویج رسا ترویجی جهت مند و مخاطب محور است که چون با خصوصیات مخاطب تنظیم

 می گردد، نتیجه بخش خواهد بود.

 5 سبد کاربردی

APPLICABLE PORTFOLIO

  یکی از مهمترین عناصر آمیزه بازاریابی سازگار، سبد کاربردی وقابل استفاده برای مشتریان

 ومخاطبان گوناگون است. بازاریاب و فروشنده سازگار کسی است که بتواند با بخش بندی بازار

 و گروه بندی مشتریان و انتخاب بازار و مشتریان هدف و اصلی خود، سبدی ازعوامل رفع نیاز

 را در اختیار مخاطبان قرار دهد.

 12

 سبد کاربردی، مجموعه ای مطلوب،جذاب و مفید از کالاها، خدمات و عوامل و عناصری است

 که پاسخگوی ارزشها و انتظارات گوناگون مشتریان باشد و بتواند رضایتمندی مشتریان را

 افزایش دهد.

 سبد کاربردی،ترکیبی از کالاها و خدمات موجود و جدید، برندهای گوناگون، قیمت های

 متنوع، کانالهای مختلف، ابزارها ورسانه های ترویجی مختلف و بسیاری از عوامل رفتاری و

 ابزاری است که که مفید و کاربردی هستند و نقش ارزنده ای در سازگاری با مشتریان دارد.

 بازاریابی آینده، بازاریابی رقابتی ،حرفه ای،تخصصی و فوق تخصصی به صورت سنتی و مجازی

 خواهد بود که سازگاری با بازار و مشتریان مهمترین مزیت رقابتی بازاریابان خواهد بود.

 یادگیری و فراگیری بسیاری از مهارتها، دانش ها، فن آوریها و تکنیک های نوین و نیز سازگار

 شدن و سازگار ماندن با شرایط روز بازار و مشتریان از جمله ضرورت های بازاریابی سازگار

 است.

 در بازاریابی رقابتی و نوین، سازگاری یک مزیت رقابتی ویژه و مفید است که مبتنی بر

 چابکی، چالاکی، زیرکی، هوشمندی، پویائی، و جویائی تازه ها و تازگیهاست.

 بازاریابی سازگار نوعی رویکرد بازارگرا، مشتری محور وتحول گراست که رمز موفقیت خود را

 در سازگاری با معیارها ورفتارهای روز بازارها می داند.

 آمیزه بازاریابی سازگار امیزه ای است که مبتنی بر معیارهای جدید مشتریان یا هفت سین

 باشد. » سرعت ، سهولت،سلامت،سودمندی،سازگاری،سرتری و سابقه « بازاریابی یعنی

 13

 توصیه ها و هشدارها:

 اگر می خواهید سازگاری در زندگی،کسب و کار و دادوستدها را بعنوان یک ضرورت، موفقیت و رمز

 ماندگاری و پایداری داشته باشید به نکات، توصیه ها و هشدارهای زیر توجه کنید:

 

  حس پویائی خود را تقویت وحفظ کنید تا به جای مقاومت در برابر تغییر، ملایمت در برابر تغییر

داشته باشید و اماده تحول و سازگاری با تحولات شوید.

 

 انعطاف پذیر باشید و به جای تمرکز زیاد بر تحولات، انعطاف پذیری خود را بهبود بخشید تا بتوانید

در انواع شرایط از جمله زمانی که همه چیز بر خلاف انتظار شمااست مسیر زندگی خود را به خوبی

 طی کنید.

  

 نگرش مثبت و ذهن فرصت محور را جایگزین منفی نگری و ذهن مساله محور کنید تا بتوانید در

تحولات گوناگون،فرصتهای مطلوب را بیابید واز آنها برای پیشرفت و رشد و شکوفائی استفاده کنید.

 

 ارتباط خود را با انواع ذینفعان وبویژه کارشناسان و حرفه ای ها بهبود بخشید تا با هدایت و حمایت

آنها بتوانید راه کارهای بهتری برای سازگاری بیابید.

 

 پایش محیط، رصد صنعت، دیده بانی بازار ، بازارشناسی و جامعه شناسی را از ضرورت های آگاهی از

تحولات بدانید تا زودتر از دیگران با واقعیت ها برخورد کنید و تحولات را اداره کنید.

 

 را » امیدواری به آینده « از شرایط حال و » استفاده درست « ، از گذشته » تجربه و یادگیری «

از آینده کنید وبا بردباری زمینه لازم » ترس « امروز و » تلف کردن « ، گذشته » حسرت « جایگزین

 14

 برای سازگاری فراهم کنید. گاهی سازگاری، چگونگی برخورد با گذشته، حال وآینده و استفاده

 درست از آنهاست.

 

 سرعت، چابکی،چالاکی و حساس بودن نسبت به تحولات را جایگزین کندی،سستی،تنبلی و بی

تفاوتی کنید تا بتوانید نسبت به تغییر و تحولات واکنش سریع نشان دهید وزودتر از دیگران خود را

 با واقعیت ها سازگار کنید.

 

  برای سازگاری سریع و درست از امکانات خود و دیگران استفاده کنید تا فرصتها از دست نروند.

 

 عوامل موفقیت خود و دیگران را در سازگاری با تحولات گذشته شناسائی کنید واز آنها برای

سازگاریهای آینده استفاده کنید.

  

 را پیش نیازهای سازگاری بدانید و بکوشید آنها را در خود تقویت » تمرکز،آرامش،نظم و هدفمندی «

کنید تا سازگاری مطلوبتری داشته باشید.

 

 سازگاری را مزیت رقابتی ویژه برای اداره کردن تحولات و استفاده از فرصتهای بیشتر بدانید.

 

 بازدارنده ها و تسریع کننده های سازگاری را بشناسید و با برخورد درست با آنها قابلیت و مهارت

سازگاری خود را بهبود بخشید.

  

 داشتن استراتژی و الگو، وجود برنامه، تفکر و نگرش سیستمی،سازماندهی، تجهیز منابع مالی و

انسانی مناسب و سبک مدیریت را از جمله عوامل مدیریتی برای سازگاری بدانید و آنها را رعایت

 کنید.

 

 عوامل ناسازگاری را حذف کنید و عوامل سازگاری را تقویت کنید تا شاهد سازگاری دلخواه باشید.

 15

 سازگاری را توانائی تغییر یافتن وتغییر دادن بدانید و بکوشید با تهیه جدولی از آثار مثبت سازگاری

ها و آثار منفی ناسازگاریهای زندگی، بایدها و نبایدهای سازگاری را بشناسید تا در مدیریت تحولات و

 سازگار شدن باانها موفق شوید.

 

 سازگاری در انواع زمینه ها، حوزه ها وشرایط را سازگاری فراگیر بدانید و با بردباری و امیدواری به آن

بپردازید تا ماندگار و پایدار بمانید.

 سازگاری رااز خود و با خود آغاز کنید تا به هدفهایتان دست پیدا کنید و سپس آنرا در ابعاد گوناگون

بکار گیرید.

  

 سازگاری ناگهانی و آنی نیست بلکه بصورت تدریجی وفرایندی است و مانند اغلب فرایندهای نیازمند

برنامه ریزی مناسب، سازماندهی خوب، آموزش و انگیزش درست، نظارت دقیق، ارزیابی نتایج و

 اقدامات اصلاحی و سریع است.

 

 سازگاری با فرهنگها وسازگار کردن فرهنگ های مختلف در یک سازمان یکی از مهمترین قابلیت ها

و مهارتهای رهبران است.

 

 موفقیت و شکست بسیاری از رهبران، مدیران ومربیان حاصل میزان سازگار کردن نیروهای انسانی و

آماده سازی آنها برای هم فهمی، هم افزائی، هم پذیری و هم زیستی مناسب است.

 

 بسیاری از طلاق ها از ناسازگاریهای کوچک و ساده آغاز میشوند که بی توجهی به آنها باعث نارسائی

ها و ناسازگاریهای بیشتر میشود.

 

 مراقب هر نوع ناسازگاری باشید و آنهار ا تا قابل رفع هستند برطرف کنید.

 16

 می خواهید و می « تلقین و تمرین دو عامل مهم وموثر برای ترویج سازگاری هستند. تلقین کنید که

سازگاری را در موراد گوناگون وموضوعات گوناگون بوجود آورید و بکوشید تا هرجا آمادگی » توانید

 بیشتری وجود دارد ،سازگاری را تمرین کنید تا برای سازگاری های بیشتر و گسترده تر ورزیده

 شوید.

 وسرانجام اینکه:

 انسان موجودی است تازه پسند، تنوع طلب،تحول گرا و توسعه یاب که می تواند با انعطاف پذیری،

 انطباق پذیری و سازگاری با خود،دیگران و محیط ها و پدیده ها و تحولات گوناگون به آنچه می

 خواهد و می پسندد دست پیدا کند.

 است. سازگار کسی است که گاهی » کنار آمدن، کوتاه آمدن، مقاومت و قاطعیت « سازگاری چگونگی

 با خود و دیگران و شرایط کنار می آید یعنی با دادوستد امتیازات و گذشت متقابل ،خود را با دیگران

 و شرایط هماهنگ و همسو می کند. در مواردی نیز با کوتاه امدن یعنی با گذشت یک جانبه و دادن

 بعضی از امتیازات به دیگران می کوشد تا آرامش را حفظ کند وفاصله ها و دافعه ها را از میان بردارد

 تا رابطه ها حفظ شوند. گاهی نیز می کوشد تا با قاطعیت، ایستادگی کردن ومقاومت شدید، بویزه

 برروی اصول اخلاقی، ارزشی،انسانی و حرفه ای خود هیچگونه امتیازی ندهد و به آنچه برایش اصالت

 دارد پای بند باشد تا هر کس حد و حق و خود را بداند و رعایت کند.

 بنابراین سازگاری تسلیم نیست بلکه نوعی تنظیم روابط با خود، دیگران و تحولات است تا امکان

 استفاده از فرصتها افزایش یابد و بستر مناسب برای شکوفائی، تحول، پیشرفت،رشد وتوسعه فراهم

 گردد.

 17

 سازگاری یک واژه ساده نیست بلکه یک ویژگی ارزشمند، مهارت، قابلیت و مزیت جدید برای آینده

 ای مفید خواهد بود.

 سازگاری قابلیتی ویزه برای کسانی است که حس پویائی و شادابی یا حس زندگی دارند و از ایستائی

 و یکنواختی بیزارند.

منبع : دکتر روستا