بیمه پاسارگاد (1997)

سطح توانگری شرکت های بیمه ازسال 91 تا کنون برابر ارزیابی بیمه مرکزی
نویسنده : علی نادری - ساعت ۳:٥٧ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٤/۱٠/٢٩
 

توانگری مالی شرکت های بیمه در سال های ۱۳۹۱ لغایت ۱۳۹۴ منتشر شد

یکشنبه, 24 آبان 1394 ساعت 11:29

آ

ایین- شرکت های بیمه در اجرای مقررات مصوب شورای عالی بیمه (آیین‌نامه شماره ۶۹) موظفند توانگری مالی خود را پس از تصویب صورتهای مالی سالانه در مجمع عمومی، محاسبه و همراه اظهار نظر حسابرس و بازرس قانونی به بیمه مرکزی ارسال کنند.


به گزارش سایت تحلیلی-خبری آیین به نقل از اداره کل روابط عمومی بیمه مرکزی، شرکت های بیمه در اجرای مقررات مصوب شورای عالی بیمه (آیین نامه شماره ۶۹) موظفند توانگری مالی خود را پس از تصویب صورت های مالی سالانه در مجمع عمومی، محاسبه و همراه اظهار نظر حسابرس و بازرس قانونی به بیمه مرکزی ارسال کنند. در همین راستا اداره کل نظارت مالی پس از بررسی و کنترل محاسبات، نسبت توانگری هر یک از شرکت های بیمه برای سالهای ۱۳۹۱ لغایت ۱۳۹۴را به شرح زیر برای اطلاع عموم ذینفعان اعلام کرد. وضعیت توانگری مالی شرکت های بیمه در سال ۱۳۹۴ به شرح زیر است
 

 

*توانگری شرکت های بیمه با سابقه بیشتر از سه سال در جدول ارائه شده  و کمتر از آن به علت فعالیت بیمه ای محدود در جدول ارائه نشده است.

**
توانگری اعلامی بیمه مرکزی ج.ا.ایران هر سال بر اساس صورت های مالی حسابرسی شده سال گذشته می باشد.

***
شرکت های بیمه آرمان و ما در سال ۱۳۹۱ مشمول شرکتهای با سابقه سه سال و کمتر از آن می باشند.

v    
تعداد ۱۸ شرکت بیمه در سطح یک توانگری و وضعیت مطلوب قرار دارند و نسبت توانگری آنها سطح یک برابر۱۰۰ درصد و بیشتر است. این شرکت­ها برای ایفای تعهدات خود در مقابل بیمه­گذاران و صاحبان حقوق آنها از توانایی کافی برخور دارند. شرکت های بیمه آسماری و سرمد به علت عدم فعالیت بیشتر از سه سال در جدول درج نشده اند.

v    
تعداد ۵ شرکت بیمه در سطح دو توانگری قرار دارند. نسبت توانگری مالی سطح دو، بیش از ۷۰ درصد و کمتر از ۱۰۰درصد است. مطابق شاخص های تعریف شده سطح دو توانگری به این معناست که شرکت­های بیمه توانایی ایفای تعهدات خود را دارند ولی باید برای رسیدن به شرایط مطلوب، وضعیت مالی خود را ترمیم و تقویت کنند. برابر برنامه ریزی صورت گرفته، بیمه مرکزی از شرکت های مذکور درخواست ارائه برنامه ترمیم وضعیت مالی سه ساله و حسب مورد برنامه افزایش سرمایه کرده که پس از بررسی و تایید، برای اجرا به شرکت های مشمول ابلاغ می­شود. شرکت بیمه تعاون به علت عدم فعالیت بیشتر از سه سال در جدول درج نشده است.

v    
یک شرکت بیمه در سطح سه توانگری(بین ۵۰ تا ۷۰ درصد) قرار دارد. برابر مقررات موجود، شرکت­های بیمه ای که در سطح سه قرار می­گیرند موظفند علاوه بر اعلام برنامه ترمیم وضعیت مالی دو ساله به تفکیک هر سال، برنامه افزایش سرمایه برای ۲ سال آتی را نیز ارایه کنند. این برنامه­ها باید به گونه­ای باشد که در آن چگونگی ارتقاء سطح توانگری ظرف دو سال آینده را به روشنی نشان دهد.

v    
تعداد ۲ شرکت بیمه در سطح چهار قرار گرفته‌اند که نسبت توانگری مالی آنها بیش از ۱۰ درصد و کمتر از ۵۰ درصد می باشد. شرکت هایی که در سطح چهار قرار می گیرند باید برنامه ترمیم وضعیت مالی و برنامه افزایش سرمایه برای سال آینده ارائه و تمهیدات لازم جهت ارتقاء سطح توانگری خود را ارائه نمایند. علاوه بر این با توجه به سطح توانگری شرکت ها، بیمه مرکزی به استناد ماده ۱۲ آئین نامه توانگری، شرکتهای بیمه مشمول را ملزم به انجام برخی از اقدامات فوری از جمله کاهش صدور بیمه نامه، عدم ارائه پاداش به مدیران و خودداری از سرمایه گذاری در بخش های کم بازده نموده است.

در راستای اجرای آیین نامه توانگری مالی، بیمه مرکزی به عموم هموطنان و بیمه ­گذاران توصیه می کند به سطح توانگری مالی شرکت­های بیمه که توسط بیمه مرکزی تائید و اطلاع رسانی شده به عنوان معیار اصلی انتخاب بیمه گر خود توجه کرده و در عین حال از توجه به سابقه فعالیت و گستره خدمات هر شرکت بیمه و نحوه رسیدگی و پرداخت خسارت در شرکت های بیمه غفلت نکنند.

شایان ذکر است محاسبات نسبت توانگری شرکت بیمه توسعه به دلیل توقف فعالیت آن شرکت و عدم ارائه صورتهای مالی حسابرسی شده سال ۱۳۹۳، امکان پذیر نمی باشد.